Diana Oblinger – Balancing Agility and Stability in Higher Education

Vortrag anlässlich der Connectivism Online Conference

Information technology has catalyzed the creation of new forms of communication, self-expression, and collaboration. Social networking, podcasting, and videoblogging exemplify a do-it-yourself culture where peer-to-peer, multi-modal communication challenges traditional text-based, authoritative channels. The co-creation of material and the emergence of amateurs as authorities, as epitomized by wikipedia, signal a cultural shift among many of today’s learners. And, with the Web as learners’ information universe—not the library—no learner is ever far from abundant information. In a rapidly changing environment, how well is education keeping pace with learner expectations, IT capabilities, learning principles, and cultural shifts? How much agility—or stability—is required?

Einige Folien aus dem Vortrag von Diana Oblinger waren ganz interessant:
die Zahlenverteilung der «digital natives» lässt einen zum grossen Teil erschrecken:

2.jpg

Interessant ist vor allem, wie «Digital natives» Informationen finden bzw. diese auch bewerten:

3.jpg

Kaum verblüffend: Suchmaschinen haben einen erheblichen Einfluss auf die Information. Nur 2% nutzen Bibliotheken zur Recherche. Aber die meiner Meinung nach erschreckenste Zahl: 53% glauben, dass Informationen von Suchmaschinen genauso glaubwürdig wie Bibliotheken! Hier braucht es noch jede Menge Medienkompetenz
Doch es zeigt sich, dass die «digital natives» Medien nicht nur passiv nutzen, sondern sich auch aktiv an der Schaffung von Inhalten beteiligen

4.jpg

Die Analyse der Blogger deckt sich ungefähr mit deutschen Untersuchungen:

5.jpg

Eine Verteilung von Bloglesern nach Ländern liefert folgende Grafik.

6.jpg
Doch nochmals zurück zu den «Digital natives», folgendes Slide zeigt die Online Sozialisationsformen, die im Moment vorherrschen.
7.jpg

Diana Oblinger kommt in die Schweiz: Am SCIL in St. Gallen findet ein Workshop mit ihr statt:

On 3 April 2007 the Swiss Centre for Innovations in Learning (SCIL)
continues his workshop series „Ne(x)t Generation Learning“ with a workshop titled: „Education The Net Generation: What is different? How to (re-)design Teaching and Learning in Higher Education?“.Lead by the distinguished expert Dr. Diana G. Oblinger, we (most of us might be Digital Immigrants in terms of Prensky’s concept) will discuss the basic thesis and some deduced questions:
„Our students have changed radically. Today’s students are no longer the
people our educational system was designed to teach (Prensky 2001)“:
– What are the differences of Net Geners in terms of their
expectations, they way they receive and process information?
– Do we have to consider new students‘ learning prerequisites?
– How will the change influence our teaching and learning culture?
– How to design teaching and learning for Net Geners in Higher
Education?
– What are different perspectives: US vs. Europe?

Da habe ich mich natürlich gleich angemeldet 😉