E-Portfolio Projekte

Auf der Website «e-Portfolios: An overview of JISC activities September 2007» findet man eine Übersicht aller E-Portfolio Projekte mit dem Stand September 2007. Wer also mal schnuppern will, welche vielfältigen Projekte es in England zum Thema ePortfolio gibt, der sollte auf dieser Website mal vorbeischauen. Dort findet man auch die Veröffentlichung von Beetham (e-portfolios in post-16 learning in the UK: developments, issues and opportunities), die nochmals übersichtlich die Einsatzgebiete und Funktionen von E-Portfolios aufzählt:

This sectiontakes as its starting point the different processes which e-portfolios can support:

  • summative assessment: demonstrating competence according to criteria set out within a programme of study or by an accrediting body;
  • learning and ‘learning to learn’: enabling the learner to identify and reflect on their strengths and weaknesses, making use of formative feedback, and enabling professionals to support learners in ways appropriate to their achievements and preferences, by drawing on information in the profile;
  • presentation: showcasing the learner’s best or most relevant achievements in the context of a specific learning or career opportunity, for example on application to a university or during a professional development review;
  • personal and professional development planning: supporting the general process of reflection, self-evaluation and action planning for lifelong learning, including guidance on educational and/or career pathways.

Beetham geht auch auf die technischen Bedingungen und Voraussetzungen ein, was vor allem bei einer Einführung von ePortfolios in Schulen und Universitäten von zentraler Bedeutung ist.