Online Educa Tag 1 | Einstieg

🙁 Leider habe ich das Input-Referat von Andrew Keen verpasst. Hier der spannende Abstract:

The Web 2.0 revolution is a great intellectual seduction. Digital utopians are seducing us into believing that the flattened, radically democratized media of the contemporary Internet is a positive historical development for educators. But the reverse is actually true. In challenging the authority of traditional intellectual gatekeepers (teachers, academics, editors, publishers etc), Web 2.0 information resources like Wikipedia are undermining the very foundations of our meritocratic pedagogical order. These revolutionary Web 2.0 sites are replacing professionals with amateurs, accountable experts with the anonymous mob, experienced knowledge workers with an adolescent lumpenproletariat. The most serious cultural consequence of Web 2.0 is the cult of open source media: an „economy“ in which it will be increasingly hard to both produce, legitimize and monetize high quality information. In this cacophony of electronic opinion, the most pressing challenge for educators is to authoritatively teach media literacy. As the Web 2.0 revolution threatens to blur the distinction between truth and fiction, educators must teach kids how to critically evaluate the credibility of information.

Zumindest habe ich das Buch schon mal bestellt, demnächst also bestimmt mehr zu diesem Thema hier.

Doch weiter geht es mit der Session Learning Future for Higher Education. Gilly Salmon spricht zu Veränderungen an Universitäten, um Studierende mehr und mehr zu integrieren. Ihre Einschätzung: «Universities changes very slowly and especially painfully».
Sie stellt interessante Untersuchungsergebnisse aus Leicester vor:
ICT and social school life

  • 73% access Internet from bedrooms
  • 91% like up to date technolgy
  • 95% use some form of social networking
  • 62% use blogs and wikis

Ähnlich wie bei Oblinger ist auch hier, dass diese Tools nicht als Lernmittel angesehen werden. Auch interessant sind ihre Daten zu «Expections of University»:

  • for everyone
  • access for all
  • technical support
  • profile and presense
  • resources
  • backup for lectures
  • connectivity in halls

Ihre Einschätzung: «pedagogical implications of Future (Learning) Technologies: develop pedagovy and technollgy in tandem». Eine Möglichkeit, Studierende mehr ins Lernen zu integrieren und zu aktivieren stellen für Sie Szenarien dar. Ihr Ratschlag: «thinking outside the box».

Das nächste Referat beschäftigt sich mit virtual mobility. Ilse Op de Beeck stellte ihr Projekt «Virtual Mobility before and after students exchange» (founded by Socrates) vor. Die Ding, die man vor einem Studienaustausch Studierenden bereitstellen kann, sind: orientation guidelindes, course information, pre-selection tools and student selection, preparatory courses (language, culture, digital literacy). Diese Dinge haben sie nun unteschiedlich umgesetzt: Zum ersten in ein virtual Buddy System, zum anderen einen Prep course. Nach einem Austausch steht für Sie vor allem virtual assessment and evaluation at a distance und virtual alumni im Vordergrund.

Gerade im Rahmen von der angestrebten Mobilität im Rahmen von Bologna liegen hier meines Erachtens nach noch einige Arbeitsfelder und Chancen für E-Learning an Universitäten, Stichwort E-Bologna.