Portfolios

Schon oft vorgestellt, hier nochmals eine Definition von Portfolios

Electronic Portfolios are an archive of one’s work, achievements, ideas, thoughts and feelings which reflect an individual’s intellectual, emotional and social developments- in essence, they are a document of an individual’s learning over time. Having students create an ePortfolio supports a holistic approach to learning which moves students beyond simply attaining a grade in a course to being able to clearly articulate what they have learned as well as to identify areas for improvement or further learning. This approach to learning implies that students will reflect on their own learning and by doing so will be able to better integrate their various learning experiences

Quelle: University of Waterloo, ePortfolios

Love & Cooper (2003, S. 68 f.) sehen die wesentliche Vorteile von ePortfolios
für die Beurteilung und das Lernen in folgenden Punkten (Hervorhebung MS):

  • „Portfolios can contain many different types of evidence and from different sources […]
    They resolve many assessment problems, especially in equity and moderation […]
  • Portfolios provide a "richer picture" of students, their learning and their competencies. […]
  • Students are actively involved in their processes […]
  • Portfolios are well suited to authentic learning environments […]
  • Portfolios can be used in a wide variety of contexts for the collation of evidence of fundamental skills […]
  • Portfolios provide a means for students to learn to manage their own professional development because they provide a straightforward means for students to collect evidence of professional or generic graduate
    skills, and proprietary certification […]
  • Portfolios are well suited to assessment in lifelong learning contexts […] There is an educational alignment between online portfolio assessment and IT related disciplines because building online portfolios offers IT
    and IS students an authentic education experience.“

Quelle: Klampfer, A. (2005).ePortfolios im Bildungsbereich. pdf

Reflexion: Portfolios stellen für mich vor allem eine Art da, weitreichende basale Kompetenzen zu Fördern (Kritisches Denken, Metakognition, …). Dies kommt im "normalen" studentischen Alltag, vor allem aber im Assessment von Lehr-Lernprozessen zu wenig zum Zug. Mit Hilfe von Portfolios ändern sich die Anforderungen an den Lernenden, der nun selbsbestimmt über sein Portfolio verfügen kann. Vor allem in Zeiten, in denen Studierende vor allem mit kleinen Wissenseinheiten und Kurzantworten durch ihr Studium kommen, kann mit Hilfe von Portfolios vor allem Argumentier- und Schreibkomptenz wieder gefördert werden. Dies hat auch Auswirkungen auf die epistemologischen Ãœberzeugungen von Studierenden (siehe Priemer & Schön, 2005, Eigler, 2005, beide in der Unterrichtwissenschaft).Was m.E. nach noch nicht vollständig geklärt ist, ist die Frage der Nachhaltigkeit bzw. der Abhängigkeit von bestimmten Systemen. Hier sollte man von Anfang an auf eine Standardisierung denken und die Einführung von Portfolios in Universitäten als strategische Massnahme angehen. Insellösungen sind auch hier nicht zielführend. Weiterhin hat mich ein lieber Kollege darauf aufmerksam gemacht, ob denn die Verbindung von Hochschulen bei Portfolios angedacht sind. D.h. kann man im Rahmen von Bologna Prozessen und der damit einhergehenden (internationalen) Mobilität sein studentisches Portfolio an eine andere Universität mitnehmen? Dieser Gedanke ist bisher noch offen
, aber immens wichtig.